PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za ponad 240 mln zł netto na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Inwestycja umożliwi szybszą podróż z Rzeszowa w stronę Krosna i Nowego Zagórza z pominięciem Jasła. Finansowanie zadania zaplanowano przy wsparciu Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.
Łącznica zostanie wybudowany między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów - Jasło i nr 108 Stróże – Krościenko. Dzięki inwestycji wyeliminowana zostanie dotychczasowa konieczność postoju na stacji Jasło dla zmiany kierunku jazdy, co umożliwi bezpośrednie połączenia na odcinku Rzeszów – Krosno – Nowy Zagórz. Inwestycja jest
częścią większego planu, a urząd marszałkowski Podkarpacia po raz pierwszy przyznał, że chce uruchomić w Bieszczady
większą liczbę połączeń.– Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie zapewni szybsze i łatwiejsze podróże do Krosna i dalej w Bieszczady. Szacuje się, że skróci się czas przejazdu między stolicą województwa podkarpackiego, a Krosnem o około 20 - 25 minut. Organizatorzy przewozów pasażerskich zyskają możliwości przygotowania lepszej oferty dla podróżnych. Efektem naszego przedsięwzięcia będą też dogodniejsze warunki dla przewozów towarowych, co przełoży się również na korzyści gospodarcze – czytamy w komunikacie PKP PLK.
Planowane tory łącznicy o długości blisko 3,4 km połączą linie kolejowe nr 106 i 108 między przystankami Szebnie i Wojaszówka. W ramach przedsięwzięcia powstanie także przystanek osobowy o roboczej nazwie Moderówka. Przewidziana jest również budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 m, trzech wiaduktów drogowych i pięciu przepustów.
Prace w formule zaprojektuj i buduj zrealizuje konsorcjum firm w składzie: Track Tec Construction Wrocław (Lider) oraz INTOP Warszawa. Termin zakończenia prac przewidziany jest w połowie 2028 r.
Inwestycja została zaplanowana w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Finansowanie przewidziane jest przy wsparciu Funduszy Unijnych dla Polski Wschodniej. Częścią tego projektu jest również rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Obecnie dla tego zadania prowadzone jest postępowanie przetargowe.